„Ha még egyszer születnék, ugyanezt választanám!”

Vajon egy szállodaigazgató mire figyel először, ha belép egy szállodába? És miért szereti annyira a szállodai reggeleket? Katz Péterrel, a Danubius bükfürdői és sárvári szállodáinak igazgatójával beszélgettünk.

Hol máshol is találkozhattunk volna, mint egy szálloda lobbijában. Katz Péter szakértelmét és munkásságát négy éve Pro Turismo-díjjal tüntették ki, a szállodai ranglétra minden fokát végigjárta az évtizedek során, és cseppet sem hagyott alább elkötelezettsége, lelkesedése a szakma iránt. A Danubius Health Spa Resort Bük és a Danubius Health Spa Resort Sárvár szállodaigazgatójával szezonról, vendégkörről és rajongásról is beszélgettünk.

katz-bKatz Péter szállodaigazgató

– Szerencsénk van a szeptemberrel, hiába kezdődött el az iskola, a munka, gyönyörű pihenő, kirándulóidő van még. Hogy zárták az idei nyarat?
– Annyiban volt más az idei nyár a tavalyihoz képest, hogy több vendégünk volt, nagyobb volt a foglaltság. Bükfürdőn 90% fölött volt az augusztusi, és 85% körül a júliusi kihasználtság, ugyanez elmondható Sárvárról is. Egyszóval szépen sikerült az idei nyár.

– Csak a forró időnek köszönhető a tavalyinál jobb eredmény?
– Ha nagyképű akarnék lenni, akkor azt mondanám, hogy fantasztikusak a szállodáink. Ez így is van, ezért keresik a vendégek, ezért jönnek hozzánk, de természetesen a háttérben számos más ok is rejlik. A büki szálloda esetében például biztos vagyok benne, hogy az all inclusive szolgáltatás a vonzó termék. A vendégek szeretik a kiszámíthatóságot, szeretik, ha előre tudják, mit kapnak a pénzükért, és mindez nem fog se többe, se kevesebbe kerülni. A SZÉP kártya elterjedtsége szintén meghatározza a belföldi idegenforgalmat, egyértelműen növeli.

– Magyar vagy külföldi vendégek vannak többen Önöknél?
– Nyári időszakban a magyarok, mindkét szállodában, évközben, a főszezonon kívül pedig a külföldiek. Főként osztrákok, németek, csehek, szlovákok, oroszok.

– És magyar vagy külföldi célközönség felé szeretnének jobban erősíteni?
– Mind a kettő egyaránt fontos. A büki szálloda családbarát, a sárvári inkább „felnőttbarát”, de ha maradunk a családi példánál, akkor teljesen mindegy, hogy az a család magyar, cseh vagy német. Minden piac fontos.

Atrium espress 03Danubius Health Spa Resort Sárvár

– Meg tudja határozni, miért kedveltek a büki és a sárvári szállodák?
– Mindkét ház két alappillérre támaszkodik. Az egyik a jó légkör: kedvesség, családi, baráti hangulat sugárzik a kollégákból a vendégek felé. Ez mindennél fontosabb. A másik a szállodán belüli különböző területek harmonikus egymáshoz kapcsolódása. A szálloda fogaskerékként működik, ezért is kell, hogy minél olajozottabb legyen. Hiba nélkül persze nem dolgozik senki, de kell, hogy az erre való törekvés, a szellemiség meglegyen. És persze minden egyes szolgáltatásnak kimagaslónak kell lennie. Nálunk egyébként a legnagyobb változás Bükfürdőn, a vendéglátás területén ment végbe. Amikor négy évvel ezelőtt a félpanzióból átváltottunk all inclusive-ra, új séf érkezett a csapatba, ennek döntő hatása lett a büki konyhára.

– Azt hallottam, a sárvári kakaós csiga például fenomenális, a vendégek sorra elkérik a receptjét…
– A büki és sárvári Danubius szálloda egyik jellegzetessége, hogy a péksüteményeket a cukrászaink készítik. A reggeli magos kiflit, zsömlét, bagettet, barna kenyeret, túrós táskát és kakaós csigát mindig frissen sütve tálaljuk. Ezt nem lehet mással összehasonlítani.

– És Önnek melyik étel a kedvence az étlapról?
– Túl sok van. Bükfürdőn és Sárváron is hagyományos konyhát működtetünk. Amiért pedig szeretik a vendégek mindkét szálloda konyháját, az az, hogy olyan ízekkel találkozhatnak, mintha otthon lennének. Tematikában a magyaros mindig egy bizonyos naphoz, a péntekhez kötődik. Tehát ha valaki kifejezetten a magyar konyhát szereti, ezt a napot mindenképpen ajánlom. Én speciel a pacalt szeretem a legjobban. Talán meglepő, de ha egyetlen ételt kellene kiemelnem, akkor a csülkös pacal a kedvencem.

– Sok „cikiző” cikket lehet olvasni arról (főként a kuponoldalak akciói kapcsán), hogy a magyarok nem a legjobb vendégek a szállodákban. Ön szerint valóban van még mit tanulnunk szállodakultúrából?
– Nem szeretnék általánosítani. Inkább azt mondanám, hogy más nemzetek sem jobbak vagy rosszabbak. A magyar vendég fürdőkultúrája vagy szállodakultúrája nem kirívóan alacsony vagy közepes. Egy szálloda vendégkörét nagymértékben a szálloda árpolitikája határozza meg. Ha több olyan vendég érkezik, akiknek alacsonyabb a szállodakultúrájuk, valószínűleg el fogják riasztani a magasabb szállodakultúrával rendelkezőket. Ezért fontos, hogy egy szálloda vendégköre ne legyen különböző. Visszatérve a kérdésre, nem mondhatom azt, hogy a magyarok jobbak vagy rosszabbak, mint a csehek vagy a németek. Amikor például bevezettük Bükfürdőn az all inclusive családbarát  szolgáltatásokat, biztosak voltunk benne, hogy ki fog cserélődni a törzsvendég körünk. Így is lett.

– A szomszédos országbelieknek mennyire gyakori úti cél Magyarország?
– Őszinte leszek, Magyarország még mindig az olcsóbb kategóriába tartozik a külföldiek számára. Nálunk Bükfürdőn és Sárváron elég nagy a cseh vendégek aránya, de ők nem a klasszikus pihenés, hanem egyértelműen az all inclusive szolgáltatás miatt érkeznek. A vidéki szállodák esetében azonban a wellness pihenés érezhetően előretört.

fun bathDanubius Health Spa Resort Bük

– Ön magánemberként mekkora utazó?
– Nagyon nagy! Roppant szeretek utazni, tavaly például életemben először részt vettem egy hajós körutazáson, óriási élmény volt. Nagyon jó ötleteket lehet ilyenkor összegyűjteni…

– Ki tudja kapcsolni magában a szállodaigazgatót a szabadsága idejére?
– Nem, ezt nem lehet, az ember nem tudja. Esetleg kevesebbet gondol a munkára, de amikor látok jó ötletet vagy újítást, egyből arra gondolok, hogyan lehetne nálunk is bevezetni.

– Mit választ szívesebben az utazásai során: szállodát vagy apartmant, esetleg magánlakást?
– Ha nincs ismerős, akinél megszállhatok, akkor szállodát. De sokszor még akkor is a szállodát választom, ha van ismerős. A szálloda megadja az egész utazás hangulatát. Imádok például szállodában reggelizni, nálam ez egy órát jelent.

– Amikor belép egy szállodába, mi az első, amit észrevesz, amit megfigyel?
– A legfontosabb, hogy milyen a „welcome”. Vagyis milyen érzést vált ki belőlem az, ahogyan fogadnak. Ez gyakorlatilag meghatározza az egész szállodát, meghatározza, hogyan működik vagy nem működik. Amikor egy vendég belép a szállodába, annak olyannak kell lennie, mintha a szálloda csak miatta létezne. Ez az első, amit megfigyelek.

– Belföldi vagy külföldi pihenést részesít előnyben?
– Mindkettőt szeretem. Magyarországon is szeretek pihenni, de ha választanom kellene, inkább külföldre szavaznék. Azért, mert más kultúra, más lehetőség, más hatás éri ilyenkor az embert.

– Hol érezte magát eddig a legjobban?
– Ha a közelmúltra gondolok, két évvel ezelőtt Rómában. Szenzációs volt. Nemcsak a szálloda, a város is. Az emberek kedvessége, mentalitása, hozzáállása, a történelem és az új kor keveredése, mindez olyan energiát hordoz magában, amitől feltöltődik az ember. A legegzotikusabb utazás számomra pedig Ausztrália volt, de annak már több, mint húsz éve. Ausztráliát amolyan vidéki országhoz tudnám hasonlítani. Sydney-től 10 kilométerre, egy magánszálláson laktunk egy ismerősnél. A teraszra olyan papagáj szállt le, amilyet itthon még az állatkertben sem látunk. Az egész utazás hangulata nagy élmény volt.

– Emlékszik arra a fordulatra, amikor úgy döntött, hogy az életét a turizmusnak szenteli?
– Azt hiszem, akkor történt, amikor a szakközépiskolát elkezdtem. Vendéglátóipari szakközépiskolába jártam, bár először gimnáziumba akartam menni, még újságírói terveim is voltak. Amikor felvettek, még nem sok fogalmam volt a vendéglátásról, igazából az iskola évei alatt szerettem meg, de akkor egy életre.

– Milyen képességekkel, tulajdonságokkal kell, hogy bírjon egy szállodaigazgató?
– A szakmai kvalitásokon kívül a legfontosabb az érzelmi intelligencia, a beleérző képesség, az empátia. Ennek nemcsak a vendégek, hanem a saját dolgozók felé is kell irányulnia. Ezenkívül nyugodtságot és magabiztosságot kell sugároznia a dolgozók és a vendégek felé egyaránt. Mindig azt az elvet képviseltem, hogy a velem együtt dolgozók jókedvűen jöjjenek munkába reggel. A görcs nélküli munka a szolgáltatás színvonalára, ezáltal a vendégekre is pozitív hatással van.

– Karrierje során Ön a ranglétra minden fokát végigjárta, mire szállodaigazgató lett. Ismer minden munkafázist – ez mennyire jellemző napjainkban a fiatalabb, menedzser generációra?
– Csak rövidtávon lehet sikeres az, aki egyből vezető székbe kerül, hosszú távon nem. Azért fontos a tapasztalat, mert befolyásolja a döntéseket. Az ember akaratlanul is az alapján hozza meg a döntéseit, amilyen tapasztalat a háta mögött van. Ezer esemény, ezer dolog, mind a zsigerekben él. Aki a főiskola után azonnal vezető pozícióba kerül, azt gondolom, a legritkább esetben lehet hosszú távon sikeres. Ráadásul akkor válik valaki igazán vezetővé, amikor elfogadják őt, és nem akkor, amikor kinevezik. Ez pedig nem megy tapasztalat nélkül.

– Szállodaigazgatónak lenni sokak szemében tűnhet idillikus foglalkozásnak. Valójában is az, vagy több benne a nehézség, mint az idillikus pillanat?
– Én abba a „csapdába” estem, hogy a munkám a hobbim is lett egyben. Imádok például a vendégekre figyelni, beszélgetni velük, a pozitív visszajelzések teljesen feltöltenek. A másik oldalon ugyanakkor ott van a felelősség is a dolgozók, a menedzsment és a vendégek iránt. Minden elvárásnak meg kell tudni felelni. Ez nem könnyű, de ha még egyszer születnék, akkor is ugyanezt csinálnám…

Molnár Eszter

 

Tapasztalja meg Ön is a Danubius Health Spa Resort Bük és a Danubius Health Spa Resort Sárvár vendégszeretetét és kényeztető szolgáltatásait, kóstolja meg ínycsiklandó fogásait!

 

Hozzászólások

Ezt is kedvelheted..